Samodzielność

NASZE KLUSKI

Samodzielność

Przestrzeń do zabawy – cz. 8 – Wystawa

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz. 8 – Wystawa

Czytamy o dzieciach – mam czas dla dziecka

NASZE KLUSKI

Czytamy o dzieciach – mam czas dla dziecka

Dzisiaj w cyklu „Czytamy o dzieciach” książka o edukacji waldorfskiej – „Mam czas dla dziecka” Barbary Kowalewskiej. Dlaczego wybrałam tę książkę? Głównie dlatego, że mam wrażenie, że obecnie wszyscy mówią o pedagogice Montessori. Zachwycają się nią rodzice, którzy wychwalają otwartość tej metody, możliwość podejmowania przez dziecko decyzji, naukę samodzielności itd. A o pedagogice waldorfskiej – cisza. A przecież pedagogika waldorfska również uczy samodzielności, daje dzieciom możliwość podejmowania własnych decyzji, a jej „otwartość” jest dużo bardziej otwarta, niż w Montessori. Zabawki waldorfskie z założenia zachęcają do szukania własnych rozwiązań, pobudzają wyobraźnię i kształtują kreatywność. Rudolf Steiner (założyciel) bez wątpienia też kładł dużo większy nacisk na prace plastyczne niż Maria Montessori. Samodzielnie wykonane zabawki, naturalne materiały, zdrowa dieta, obcowanie z przyrodą, ruch na świeżym powietrzu… Wszystko to są ważne elementy pedagogiki waldorfskiej. Więcej na ten temat znajdziecie w tym wpisie. „Mam czas dla dziecka” to książka, która jest bardzo dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia przygody z pedagogiką waldorfską. Ale znajdziecie tu podstawy tego systemu. Jest to jakby kalendarz aktywności dla dzieci oparty o pory roku i doroczne święta (cykliczność jest istotnym elementem pedagogiki steinerowskiej). Znajdziecie tu obyczaje i tradycje, które można kultywować z dziećmi. Znajdziecie pomysły na zabawy odpowiednie do danej pory roku. Pomysły na własnoręcznie zrobione zabawki, między innymi instrukcje tworzenia tradycyjnych lalek waldorfskich. Ale też zabawki ze skarbów natury, papieru czy filcu. Do tego wiele wierszyków i piosenek odpowiednio dobranych do świąt i pór roku. A nawet przepisy na zdrowe jedzenie. Moim zdaniem naprawdę warto mieć ją w swojej bibliotece. Więcej wpisów, moich i innych uczestniczek cyklu Czytamy o Dzieciach zajdziecie tutaj. Post Czytamy o dzieciach – Mam czas dla dziecka. pojawił się poraz pierwszy w Nasze Kluski.

Księga kwiatów

NASZE KLUSKI

Księga kwiatów

Wiedza o przyrodzie – edukacja w duchu Charlotte Mason

NASZE KLUSKI

Wiedza o przyrodzie – edukacja w duchu Charlotte Mason

Przestrzeń do zabawy – cz. 7 – Kącik pracy twórczej

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz. 7 – Kącik pracy twórczej

W tym tygodniu (47)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (47)

Wiosenne zabawy w domu – dla przedszkolaka

NASZE KLUSKI

Wiosenne zabawy w domu – dla przedszkolaka

Przestrzeń do zabawy – cz. 6 – Kącik pracy twórczej

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz. 6 – Kącik pracy twórczej

Mały przyrodnik – Pamiętnik drzewa

NASZE KLUSKI

Mały przyrodnik – Pamiętnik drzewa

Wiosenne zabawy na dworze – dla przedszkolaka

NASZE KLUSKI

Wiosenne zabawy na dworze – dla przedszkolaka

W tym tygodniu (46)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (46)

Wyzwanie blogowe – Ulubione miejsce w moim mieście

NASZE KLUSKI

Wyzwanie blogowe – Ulubione miejsce w moim mieście

O przyrodzie  – książki dla dzieci

NASZE KLUSKI

O przyrodzie – książki dla dzieci

Wyzwanie blogowe – Co blogowanie zmieniło w moim życiu

NASZE KLUSKI

Wyzwanie blogowe – Co blogowanie zmieniło w moim życiu

Wyzwanie blogowe – Rodzinnie (zdjęcie)

NASZE KLUSKI

Wyzwanie blogowe – Rodzinnie (zdjęcie)

Przestrzeń do zabawy cz.5 – Ustawianie zabawek

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy cz.5 – Ustawianie zabawek

Zabawy tematyczne dla początkujących

NASZE KLUSKI

Zabawy tematyczne dla początkujących

W tym tygodniu (45)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (45)

Emocje po angielsku – zabawy językowe dla dzieci

NASZE KLUSKI

Emocje po angielsku – zabawy językowe dla dzieci

Przestrzeń do zabawy – cz.4 – Rotacja zabawek

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz.4 – Rotacja zabawek

W tym tygodniu (44)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (44)

Sesja Wielkanocna

NASZE KLUSKI

Sesja Wielkanocna

Święta się zbliżają. A ja niedawno publikowałam zestaw zadań, które pomogą dzieciom przygotować się do Wielkanocy. Jeden z punktów – sesja wielkanocna – został zrealizowany przez nas już jakiś czas temu. A dzisiaj chciałam Wam pokazać rezultaty. Miałam w końcu szansę wykorzystać farby do tkanin, które już prawie rok temu kupiłam w Lidlu.     Post Sesja Wielkanocna pojawił się poraz pierwszy w Nasze Kluski.

Neurodydaktyka – Czytamy o dzieciach

NASZE KLUSKI

Neurodydaktyka – Czytamy o dzieciach

Marzec praktycznie już za nami, niedługo powinna rozpętać się prawdziwa wiosna. Pora zatem na kolejny wpis z cyklu „Czytamy o dzieciach„. Marcowy wpis chciałam poświęcić książce, którą dopiero co skończyłam czytać – książce Marzeny Żylińskiej „Neurodydaktyka”. Muszę przyznać, że książka ta wciągnęła mnie dość mocno od samego początku. Być może dlatego, że jako nauczyciel zawsze interesowałam się tym, jak uczy się ludzki mózg. Ale myślę, że nie tylko nauczyciele powinni przeczytać tę książkę. Polecam ją z czystym sercem każdemu rodzicowi. Chociażby tylko po to, żeby uzmysłowić sobie czego nie robić, żeby nie zniechęcić własnych dzieci do nauki. Jest to kompilacja wiedzy z dziedziny pracy mózgu i sposobów nauczania. Znajdziecie tam trochę informacji na temat samej budowy mózgu, ale też poznacie wnioski jakie autorka wyciągnęła z badań wielu naukowców. Dowiecie się jaki wpływ na mózg ma obecny sposób życia, ciągła obecność mediów, wielozadaniowość, zrozumiecie czemu pokolenie „cyfrowych tubylców” nudzi się w szkole, dowiecie się trochę o historii naszego systemu szkolnictwa, porównacie naturalne metody uczenia się mózgu z metodami wykorzystywanymi w szkole, będziecie mogli razem z autorką zastanowić się nad tym, jakiej wiedzy potrzebują obecni uczniowie i nie tylko. Mi osobiście ta książka szczególnie uzmysłowiła dwie rzeczy. Po pierwsze, że człowiek nie może nauczyć się czegoś, czego jego własny mózg nie jest w stanie przetworzyć. A po drugie, że głównym celem ludzkiego mózgu jest nauka, i nauka ta przychodzi mu niezwykle łatwo. Musi się tylko odnosić do rzeczy, które mózg uzna za potrzebne lub interesujące. Więc całe to gadanie, że nauka jest trudna i wymaga strasznego poświęcenia, „przysiadania” i tak dalej, to jedna wielka bujda. Bo jeśli mózg uzna coś za istotne lub ciekawe, to nauczy się tego – szast prast – szybciutko. A jeśli coś go nie zainteresuje, to i tak się nie włączy i nie będzie próbował się uczyć. Bo mózgu nie można włączyć od tak, tylko dlatego, że zadzwonił dzwonek i trzeba się zacząć uczyć. To też uzmysłowiła mi ta książka. Nie jest to jednak książka ściśle naukowa, czyta się ją więc łatwo i przyjemnie. I nawet pomimo całego zamieszania pomiędzy autorką a neurobiologami z PANu, myślę, że warto ją przeczytać. Im więcej rodziców zda sobie sprawę z tego, że do nauki nie trzeba „przysiadać” z biczem nad głową, tym większa szansa, że w końcu coś się zmieni w polskiej edukacji. Więcej książek w ramach cyklu „Czytamy o dzieciach” znajdziecie tutaj: Post Neurodydaktyka – Czytamy o dzieciach pojawił się poraz pierwszy w Nasze Kluski.

Przestrzeń do zabawy – cz. 3

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz. 3

„Niedobra podłoga” – komunikat wychowawczy

NASZE KLUSKI

„Niedobra podłoga” – komunikat wychowawczy

W tym tygodniu (43)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (43)

Przestrzeń do zabawy – cz.2

NASZE KLUSKI

Przestrzeń do zabawy – cz.2

W tym tygodniu (42)

NASZE KLUSKI

W tym tygodniu (42)

O spokoju i szaleństwie przemyśleń kilka

NASZE KLUSKI

O spokoju i szaleństwie przemyśleń kilka